مکان يابي بهينه ايستگاههاي دوچرخه در سامانه هاي شهري به اشتراک گذاري دوچرخه با توجه به مساله متعادلسازي مجدد
مجتبی آشنا1* و دکتر امید بوشهریان2
1 کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش طراحی و تولید نرم افزار ، دانشگاه شیراز، mojtaba.ashena@yahoo.com
2 دانشیار دانشگاه صنعتی شیراز، دانشکده مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات، bushehrian@sutech.ac.ir
چکيده : در سامانههای اشتراکگذاری دوچرخه، مکانیابی ایستگاههای دوچرخه بهنحویکه درآمد اپراتور بیشینه گردد، یکی از مسائل مهم میباشد. در تحقیقات گذشته این مسئله به فرم یک مسئله بهینهسازی، با تابع هدف حداکثر سازی میزان دسترسپذیری مشترکان فرموله شده است. در این تحقیق چالش متعادلسازی مجدد دوچرخهها در ایستگاهها علاوه بر مسئله دسترسپذیری در سامانههای اشتراکگذاری دوچرخه مطالعه شده و مدل بهینهسازی جامعی که هر دو چالش را در نظر میگیرد، ارائه گردیده است. موضوع متعادلسازی مجدد، موضوع مهمی است که عدم توجه به آن هزینه اپراتور سامانه را بسیار بالا میبرد. بهمنظور پیشبینی میزان عدم تعادل ایستگاهها، از یک مدل مارکوف گسسته بهره گرفته شده است. مدل بهینهسازی پیشنهادی، توسط الگوریتم ژنتیک حلشده است و نتایج نشان میدهند که در نظر گرفتن موضوع متعادلسازی مجدد در مکانیابی محل ایستگاهها (علاوه بر موضوع دسترسپذیری)، تأثیر بسزایی در درآمدزایی این سامانهها دارد.
كليد واژهها: اشتراکگذاری دوچرخه، ایستگاه دوچرخه، توزیع دوچرخه، شهر هوشمند، مکانیابی ایستگاه
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.4)